Skip to content →

Nytt jobb!

Jag har fått ett nytt jobb som säljare. Säljjobb finns det gott om, men jag förstår att det är ett svårt yrke och att det inte är alla som klarar av det. De flesta vet väl hur irriterande det är när man själv blir uppringd av säljare titt som tätt. Men jag tror faktiskt att jag har vad som krävs för att lyckas och göra ett riktigt bra jobb!

Jag har sett säljmanuset och jag gillar det. Man får såklart ändra i manuset så det känns mer naturligt. Det ska ju kännas avslappnat och trovärdigt – inte tillgjort och stelt. Det här manuset var en hel A4-sida långt och jag kommer definitivt behöva korta ner det. Något jag tänkte testa är att visa att man respekterar kundens tid, tror man kan vinna på det. Jag kommer dessutom inte att använda kundens tilltalsnamn.

Vara naturlig

För att det ska bli så naturligt som möjligt kommer jag, förutom att korta ner manuset en aning, även att skriva ner det jag ska säga endast med hjälp av stödord. En taktik jag rekommenderar för att undvika stelhet! På så sätt är det lättare att skapa ett avslappnat samtal, prata om ditten och datten, prata om mat och mina bästa tips för att lyckas i köket, det vill säga lite om mig för att skapa en personlig relation.

Genom att prata om lite av varje tror jag att man kan vinna kundens förtroende och intresse. Det där med att använda tilltalsnamnet kommer jag dock att hoppa över eftersom jag själv inte gillar när säljare tilltalar mig på det viset. Det låter ju som att man har känt varandra i flera år! Namnet är heligt och jag ska visa respekt, både för kundens namn och kundens tid.

Vinna förtroende

Det där med förtroendet tror jag är det viktigaste av allt. Ingen gillar att bli styrd och manipulerad, eller hur? Kunden har aldrig bett mig ringa och därför måste jag bevisa att jag vill kunden väl. Säljyrket är ett serviceyrke i första hand. Jag tror man måste ha den inställningen som säljare för att lyckas ge kunden en positiv inställning till den produkt man vill sälja.

Jag tror att jag har ganska bra koll på det här med säljyrket efter lite research och lite funderingar. Eftersom jag själv gillar produkten tror jag inte att det blir några svårigheter för mig att förklara fördelarna för kunden på ett övertygande sätt. Att kunden kan svara ”nej tack” är självklart. Då har jag inte varit övertygande nog och får helt enkelt förklara ur en annan vinkel. Det gäller att inte ge upp!

Published in Övrigt